L’educació del segle XXI

Quina ha de ser l’educació del segle XXI? Aquesta és una pregunta en constant debat en el món educatiu, però que ja ho era al segle passat. La resposta a aquesta pregunta, de vegades, ens porta als docents a una batalla estèril entre si són més importants els continguts o els procediments. En el cas concret de l’ensenyament i aprenentatge de la història, la pregunta la podríem simplificar en si l’alumnat ha de tenir uns coneixements mínims o si ha de saber interpretar i extreure conclusions a partir de les fonts històriques. El que no té sentit és una guerra entre els dos extrems perquè tots dos elements són necessaris i cal posar-los en una balança. Tanmateix, si hem de decidir quins són els coneixements històrics mínims d’un estudiant i d’un ciutadà no ens posarem d’acord i entrarem en discussions polítiques; a més, està demostrat que molts coneixements estudiats a l’escola s’obliden amb el pas del temps, si no tens l’ocasió de tornar-los a fer aflorar. Però on sí que ens podem posar d’acord és en què l’alumnat i futur ciutadà de ple dret ha d’aconseguir el màxim d’autonomia possible i tenir una opinió crítica sobre els fets que passen al seu voltant.
Terme nº 22. 2007
Com ha de ser l’educació al segle XXI també és una pregunta que ens fem al Centre d’Estudis Històrics de Terrassa. Des de fa anys, organitzem tallers amb alumnat de secundària on venen a l’Arxiu Històric a consultar documents de diferents èpoques històriques. A partir d’ara, també hem engegat un nou projecte: els dossiers didàctics. Seguint iniciatives com les de l’Arxiu Nacional de Catalunya, volem facilitar la tasca del docent i acostar l’anàlisi de fonts històriques a l’aula. Per tal d’ajudar en la visió crítica de la història i aprofundir en la recerca científica, hem elaborat i elaborarem propostes didàctiques per a treballar a l’aula diferents aspectes històrics on es combini la consulta de fonts secundàries (habitual en l’educació) amb fonts primàries (que també es poden consultar de manera presencial a l’arxiu). En aquests dossiers, l’èmfasi es posa en l’adquisició de coneixements, però, sobretot, en l’anàlisi crítica d’aquests i en l’ús del contingut amb un propòsit que impliqui autonomia, comunicació i creativitat. Qualsevol docent podrà consultar i descarregar aquests recursos a la pàgina web del CEHT: https://cehterrassa.cat/

Esperem que en aquest segle XXI on les fake news i la desinformació ens envolten diàriament, propostes educatives com aquestes contribueixin a la visió crítica, científica i argumentada de la història.

Aquesta web utilitza cookies per al seu correcte funcionament. En fer clic al botó Acceptar, estàs donant el teu consentiment per utilitzar les mencionades cookies i acceptes la nostra política de cookies i el procesament de les teves dades per aquests propòsits.    Más información.
Privacidad